هوالعلیم
مجتمع فرهنگی حیات

ضرورت ها

مقدمه: امروزه دانش و مهارتی متفاوت از آنچه در مدارس، موسسات و تشکیلات فرهنگی به آن پرداخته می شود، نیاز است. درصد کمی از جامعه در مسیر درستی از یادگیری مهارت های لازم در زندگی و کار و کسب قرار می گیرند. معنویت به عنوان موتور محرک که می تواند انگیزه لازم در بحران، تاب آوری و استمرار در رفتارهای صحیح باشد، بیشتر جنبه احساسی پیدا کرده و در جهت تعمیق و بنیان های ریشه دار حرکت نکرده است. مربیان ما نیز اکثرا خود از درک بسیاری از نیازها و مهارت ها به دلیل تفاوت های نسلی، درگیری با ساختارهای ناکارآمد تحمیل شده و عدم تجربه کافی در بسیاری از عرصه ها عاجزند. در محتوا و فرم به یک تکرار ناکارآمد افتاده ایم. در ارتباط و گفتگو مشکل داریم. ما بر آن هستیم در کنار مهارت های کاربردی لحظاتی دوست داشتنی خلق کنیم و با معنا و هنرمندانه زیستن را یاد بگیریم. ما قائل به این هستیم که آموزش و تجربیات متفاوت و متنوع می تواند کارآمدی را در نسل امروز بالا ببرد و منجر به خودباوری و عزت نفس آنان شود.

❖ ضرورت یک؛ اصول سه گانه:

تلاش برای تحقق و جاری شدن سه اصل معنویت، مهارت و نشاط در تمامی فرآیندها، رویدادها، آموزش ها، برنامه ها و محیط؛ و یاری گرفتن از این سه ابزار در جهت تربیت و رشد انسان آگاه و توانمند در زندگی و کار و کسب؛ درعرصه های ارتباط با خدا، خود و جهان پیرامون.

معنویت: نتیجه معرفت، معنا و معنویت است و معنویت بدون معرفت، احساسات و عادات است. اخلاق و احکام در جهت رشد و تعالی اجتماعی و فردی ک باعث معنابخشی به ماهیت و هدف غایی زندگی بشر است. ریشه معنویت در معرفت و آگاهی است. راه رسیدن به معرفت از شک، حیرت، کنجکاوی و جست و جو آغاز میگردد.

مهارت: ابزار نرم جهت زندگی و کار که ما حصل آموزش، تجربه و تمرین؛ موفقیت ها و شکست هاست. مهارت نسبت به دانش اولویت است و تنها به دانش هایی خواهیم پرداخت که قابلیت تبدیل به مهارت شدن را داشته باشد یا به مهارت کمک کند و می تواند یک مسئله از انسان را حل کند.

نشاط: شور و شوق و اشتیاق درونی برای رسیدن به اهداف که یک منبع انرژی پاک محسوب می شود.

❖ ضرورت دو؛ مبانی اسلام و انقلاب ناب:

پای بندی به مبانی ناب انقلاب اسلامی به دور از سلیقه و رنگ بندی با نگاه جذب حداکثری و دفع حداقلی براساس حدود و ثغور اسلام ناب و سیره ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین به ویژه نهضت حسینی با هدف حرکت به سمت جامعه مهدوی حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف.

❖ ضرورت سه؛ تحول:

تغییر، تحول و رشد در محتوا و فرم بر اساس نیاز فعلی جامعه مورد تاکید است. استفاده از صاحبان فکر و ایده با رویکرد نوآوری و ایده پردازی در جهت زدن حرف نو و کارآمد؛ و کشف منابع بکر از اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین، مآخذ ایرانی اسلامی و علوم مختلف می تواند ضامن غنای محتوا باشد. اساتید فن در حوزه ارتباطات، مخاطب شناسی و روابط عمومی در موضوعات طرح فرم متناسب با محتوا، مورد نظر خواهند بود.

❖ ضرورت چهار؛ رشد:

تمرکز بر فاعلِ رشد به عنوان کسی که تصمیم گیری و احساس نیازبه قدم گذاشتن در راه رشد، با اوست؛ یعنی تقویت و تعمیق صفاتی همچون آموزش پذیری، خودباوری، عزت نفس، انطباق پذیری، شور و اشتیاق، امید مبتنی بر واقعیت و ... که زمین وجود فاعِلِ رشد را حاصلخیز کرده که باعث می شود یک رشد پذیری خودجوش، داوطلبانه،مستمر و هدفمند اتفاق بیفتد.

❖ ضرورت پنج؛ ثروت مهارت:

مهارت یک ثروت پایان ناپذیر است که در نظام آموزش، پرورش و عالی ما مغفول مانده است. از کار گروهی، گفتگو، شنیدن و شنیده شدن، یادگیری و … غافل هستیم و بر تحصیل علوم محض متمرکز شده ایم. در حالی که در زندگی و کار و کسب این مهارت ها هستند که حرف اول را می زنند. ما بر آن خواهیم بود رشد و تحول در ساحت برنامه های اجتماعی و فرهنگی و مذهبی، مهارت را در اولویت قرار دهیم.

❖ ضرورت شش؛ ارتباطات:

نگاه به تعامل با عناصر مختلف جامعه ی پیرامون، با تمرکز بر آموزش مهارت های ارتباطی به عنوان یک عنصر آموزشی است. عملکرد بهتر سیستمی اعم از درون سازمانی و برون سازمانی؛ و عملکرد بهتر فردی در محیط های مختلف اعم از خانواده، حلقه های دوستی و محیط کار منوط به یادگیری و تجربه ی اصول ارتباطات، انتقال مفهوم و توانایی برقراری گفتمان است که تمامی این ها مهارت محسوب می شوند. رسانه و سواد رسانه ای نیز جزء جدانشدنی مهارت های ارتباطی امروزه خواهد بود.

❖ ضرورت هفت؛ گفتمان سازی:

تسهیل و بسترسازی شکل گیری گفتمان (مثال: کرسی های آزاد اندیشی) به معنای حقیقی کلمه در تمامی ابعاد در محیطی کاملا امن.

❖ ضرورت هشت؛ شبکه سازی:

بستر سازی در تمامی سطوح در جهت تحقق و شکل گیری حلقه های خانوادگی، کسب و کار، دوستی و ... در راستای شبکه سازی (نتورک)

❖ ضرورت نه؛ فناوری:

استفاده از تمامی امکانات و خواص فناوری های روز در تمامی سطوح اعم از تجهیزات آموزشی، اطلاع رسانی، آرشیوسازی و …

❖ ضرورت ده؛ خانواده محوری:

محوریت خانواده به عنوان عنصر اصلی رشد اجتماعی با تمامی اعضاء و ارکان آن در کلیه برنامه ها دراولویت خواهد بود.

❖ ضرورت یازده؛ مخاطبین:

به صورت کلی مخاطبین اصلی، بازه سنی 3 تا 40 سال در محدوده غرب اصفهان است که در صورت نیاز با توجه توان مجموعه قابل گسترش خواهد بود ان شاء الله. اولویت ها به لحاظ سن، تحصیل، شغل، تاهل به تناسب برنامه ها و شرایط اجرایی میتواند متغیر باشد. لازم به ذکر است جذب مخاطبین بیگانه از مجموعه های هیئت، فرهنگی و مذهبی و … که تشنه حضور هستند اما به دلایل مختلف برای ایشان محقق نشده، بسی جای فکر و کار خواهد داشت و حتما در اولویت قرار خواهد گرفت.

بر اساس این ضرورت ها و با هدف ایجاد سکوی هم افزایی برای پاسخ به این نیازها، شکلِ توسعه یافته هیئت منتظران صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه در قالب موسسه فرهنگی حیات که یک تشکل فرهنگی با رویکرد ارزش آفرینی برای نسل نوست، ترسیم گردید که زنجیره ای از خدمات نوآورانه با تاکید بر اصول معنویت، مهارت و نشاط ارایه خواهد نمود.

ارزش های پیشنهادی

محیطی ایجاد می کنیم که در آن، همه افراد احساس اعتبار، افتخار، تعلق، احترام و ارزشمندی کنند. نوآوری و ایده پردازی در محتوا، فرم، پیام و دیگر سطوح در قیاس با دیگرمجموعه ها به عنوان مزیت رقابتی ما محسوب خواهد شد. اکوسیستمی که حضور در آن نیز معنابخش، آموزنده و نشاط آفرین است. برای تفاوت ها و استعدادها ارزش قائل هستیم و بستر مشارکتی را ایجاد خواهیم کرد که در آن همه افراد بتوانند آزادانه توانایی خود را بیان کنند. یادگیری را به عنوان یک فرایند مادام العمر معرفی می کنیم. این رویکرد آموزشی با تاکید بر کسب صلاحیت ها و مهارت های عملی، انگیزه جوانان و نوجوانان را برای ادامه دار بودن فرایند یادگیری در طول زندگی تقویت می کند. مخاطبین با اهمیت کسب دانش و مهارت های نو و به روز آشنا می شوند و برای فعالیت در یک مسیر یادگیری انگیزه پیدا میکنند.


logo logo logo logo